![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Historie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruim 85 jaar geschiedenis van een Luxe Motor. De Excelsior is als "motorvrachtschip", type Luxe Motor (*) "friese maat"(**) van 205 ton, gebouwd op de werf "De Industrie", voorheen Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor E. de Vries te Amsterdam. In mei 1929 als "EXCELSIOR" te water gelaten en direct al voorzien van een "Industrie" 2 cilinder motor (2IB7, 90 epk, bouwnr. 650), gebouwd door Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn. Zie de lijst Moermans, 1929 (linksonder). Zusterschepen zijn de “PRIMULA” , de "ESPERANCE", DE "TWEE GEBROEDERS" en waarschijnlijk ook de “VIOS”. 1937 is het schip gekocht door de Familie Hendrik Veldman te Hoogezand en werd als vrachtschip gebruikt in Groningen, Friesland en op de ruime wateren IJsselmeer en het Wad. Na de eerste reizen is het schip te Münster uitgebrand door een bombardement en is later in Nederland weer opnieuw ingericht en gerestaureerd. De familie Veldman liet in 1950 een groter schip bouwen, had dus goed verdiend.. Jan Snoei Sr. heeft de "ONRUST" in 1965 overgenomen en is er, samen met zijn zonen Wim en Aart Snoei verder mee gevaren als "JAN S" tot eind 1968 Wim Snoei heeft de haspel overgenomen tot 1970, samen met Jan Sr., nog steeds als "JAN S” en heeft het schip toen doorverkocht aan Janus Heuvelman, die er tot 1972 mee gevaren heeft als "ROERDOMP". Vanaf 1972 weer varend als "QUO VADIS" is het schip tot december 1988 in gebruik geweest van de heer Dirk Markus, nog steeds als zelflosser. Daarna gebruikte hij tot 1989 de woning in de roef. Vanaf 1989 heeft de volgende eigenaar, de heer Laurens van den Heuvel de "QUO VADIS" (in de roef en in het ruim) bewoond en gebruikt als werkschip. In 1991 heeft hij de Quo Vadis in de originele staat, de "friese maat" van 1929 teruggebracht. Het ruim is toen ook op de hoogte van de luikenkap voorzien van een stalen dek en midscheeps van een ruime "kuip". In 2002 is het schip voor de veiligheid van een klassieke reling voorzien. Het ruim is opnieuw ingericht voor special gebruik, kantoor en werkruimte, voorzien van CV, sanitair e.d. De “theehut” is nu in gebruik als extra opgang, CV-ruimte, extra toilet en berging. Ondanks deze ingrijpende wijzigingen is het laad-en losgerei uit 1958 nog steeds operationeel, deels nog voor de maststrijkinstallatie, de boegschroef en de lenspomp. Vanaf oktober 2009 is het z.g. slinger- of hulpzeil weer operationeel. Medio mei 2009 is het ruim weer geschikt gemaakt als kantoor- en werkruimte en voor de diverse promotionele aktiviteiten tijdens maritieme evenementen, sinds mei 2010 o.a. voor de VHZC. De extra ingang midscheeps wordt in de winter 2017 vervangen door een schuifluik en over de hele lengte van het oude ruim wordt de oude friese luikenkap teruggebracht. Overzicht: Vernieuwen = veranderen Meer informatie op de pagina Fair Energy
Foto's, verhalen en oude aansichten zijn welkom via de contactpagina
laatste update: september 2016 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
lijst Moormans ,1929, klik op de afbeelding voor een vergroting
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1932, Vliet
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1939 Hendrik Veldman in zijn uitgebrande stuurstand met zijn neef (?)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1940 Groningen, Noorderhaven, gerestaureerd
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Video varen op de Lek (500 kb) klik op de foto
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Video's zand lossen: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klipperaak RISICO op zee
nog steeds in de vaart als Tatanka, eig. Hans Sol Bj. 1908 De Goede, Zwartsluis 31,8 x 5,1 - Scania DS 8, 1974 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een andere Luxe Motor met steunzeil en fok
GAZELLE, Bj. 1924, Gebr. Boot, Alphen a/d Rijn, 31,5 x 5,05 - Industrie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
oktober 2009 Krabbersgat Enkhuizen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
juli 2016 Haarlem
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
met steunzeil en fok
ex. Excelsior, 1929, Gebr. Boot, Alphen a/d Rijn, 31,5 x 5,34 Industrie 3D6 Beurs Klassieke Schepen, november 2011, Gependam, Enkhuizen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||